• Home
  • Geld verdienen met BigData voor het MKB

Geld verdienen met BigData voor het MKB

Geld verdienen met BigData: ook vandaag tijdens een succesvol netwerk event op ons kantoor genaamd ‘HighIT’ kwamen er weer een aantal MKB ondernemers met deze vraag. Hoe kunnen we geld verdienen met BigData. Voor ik daar op in ga, eerst wat informatie over hoe MKB’ers in algemeenheid naar BigData kijken.

Volgens een onderzoek uitgevoerd door ABN AMRO is BigData onvoldoende op de radar bij het MKB. Maar 14% van ondervraagde bedrijven denkt omzetgroei te behalen met BigData. Tegelijkertijd is ook vastgesteld dat bedrijven die wél wat met data doet gemiddeld 6% productiever is dan bedrijven die dit niet doen. Geen wereldschokkend percentage wellicht, al zijn er genoeg branches waar de marges niet veel groter zijn dan dit. Het kan dus veel uitmaken.

Uiteindelijk sluit het onderzoek af met de optimistische stelling dat experimenteren belangrijk is én dat BigData op zichzelf niet heel veel hoeft te kosten. En dat brengt ons weer terug op het startpunt van dit artikel: hoe ga je geld verdienen met BigData? Er is natuurlijk geen eenduidig antwoord op te geven, aangezien informatie, intern en extern, voor elke organisatie een andere betekenis heeft voor het bedrijfsproces.

Gelukkig hebben we veel ervaring in het ontwikkelen en vinden van business cases voor onze klanten, dus voor ik afsluit met stof tot denken een aantal voorbeelden:

  1. Weet wat je niet weet. Voor de meeste organisaties is inzicht in het werkelijk functioneren van de eigen organisatie een heikel punt. Als er al stuurgegevens zijn, dan zijn deze al verouderd als je je ze te zien krijgt en doorgaans alles behalve compleet en correct. Dit is nog niet direct ‘BigData’, maar wel een eerste stap. Rationalisatie van de eigen informatievoorziening om te ontdekken wat je niet weet.
  2. Wat je niet weet, ontdekken: Zodra je weet wat je mist aan informatie om je klanten beter te bedienen kun je kijken of je de benodigde informatie kunt vergaren buitenshuis. Opendata, datasets die je inkoopt, klantbestanden, er zijn talloze oplossingen op informatie te verkrijgen die jouw bestaande gegevens verrijken of aanvullen.
  3. Tijd voor actie: op basis van zowel punt 1 als punt 2 ga je actie ondernemen. Of je nu je debiteuren snaarstrak gaat volgen om ze te laten betalen, of je churn rate gaat verbeteren op bestaande klanten, het zijn alledaagse acties die je uitvoert als je je data op orde hebt. Klinkt dit als ver-van-je-bed? Wellicht ben je meer in de markt voor optimalisatie en automatisering van je e-mailmarketing of begeef je je op het terrein van de zorg en ligt jouw zorg bij het verzorgen van optimale budgetneutrale zorg. Dat waren veel versies van zorg in 1 zin 😉

En dan zoals beloofd: stof tot denken. Want wij zijn dan wel jouw dataclub die dit kan realiseren: het is aan de organisatie zelf om doelstellingen te definieren. Uiteraard helpen we je hierbij: business cases opstellen zit in onze natuur, zodat vanaf het eerste moment duidelijk is hoe je geld verdient met BigData. Om dan nog even terug te grijpen op het artikel van de ABN AMRO dan nog een laatste prikkel: zelfs als je geen businesscase kunt maken loont het om kleinschalig te experimenteren. De rest volgt dan vanzelf.

Hoe ga jij geld verdienen met BigData voor het MKB?

2 Comments

    26 januari 2020 REPLY

    […] even terug naar wat data ook al weer is: alles wat je opslaat op een computersysteem (maar ook een ouderwetse kaartenbak) is een vorm van […]

    23 april 2020 REPLY

    […] verhalen over fraude bestrijding bij de FIOD en machine learning in Formule 1 ons verhaal over de kracht van data voor het MKB te mogen doen. Eén van de dingen die ik daar gezegd heb is dat als we met ondernemers en hun data […]

leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Stationsplein 99 - 235, 1703 WE Heerhugowaard info@bigdatahub.nl +31 (0) 20 26 20 227