Meer vragen dan antwoorden met BigData?

Op bezoek bij ‘De Dataloog’

Recent mochten Barbara Bisschop en ik ons ten gehore brengen in de podcast van De Dataloog. Heel gaaf om tussen interessante verhalen over fraude bestrijding bij de FIOD en machine learning in Formule 1 ons verhaal over de kracht van data voor het MKB te mogen doen. Eén van de dingen die ik daar gezegd heb is dat als we met ondernemers en hun data aan de slag gaan we doorgaans meer vragen dan antwoorden krijgen. In dit blog leg ik graag nog eens uit hoe dat zit.

Verzamel, Verbind, Verbeter

Vanuit de gedachte Verzamel Verbind en Verbeter brengen we data van organisaties bij elkaar, verbinden deze met elkaar (bijvoorbeeld van meerdere klantbestanden maken we 1 overzicht) en we verbeteren de data. Dit verbeteren kan betekenen het verbeteren van de kwaliteit, door te ontdubbelen, fouten eruit te halen en op te schonen, maar ook door deze te combineren met Open Data. Tenslotte komen we tot een punt dat we naar een hele grote verzameling opgepoetste en glimmende data zitten te kijken. Moet ook wel glimmen, want er wordt al een tijd geroepen dat data het nieuwe goud is en dat glimt – mits opgepoetst – ook.

Meer vragen dan antwoorden met BigData

Goed, terug naar de hamvraag: waarom meer vragen dan antwoorden met bigdata? Nou dat is eenvoudig: stel je voor dat je in ene ontdekt dat je meest trouwe klanten totaal niet zijn wie je dacht dat het altijd waren. Of dat je meest winstgevende product helemaal niet je favoriete product is? Of dat als je in de ochtend een e-mail stuurt mensen deze wél openen, maar als je dezelfde e-mail ‘s avonds stuurt ze deze niet openen? Voel je ‘m aankomen? Nu wil je weten: waarom is dat? En waarom ‘s ochtends? En wanneer ‘s ochtends? En ook als het regent? En voor je het weet: meer vragen, dan antwoorden.

Geweldig inzicht in data

En of we nu marketing gedreven met data aan de slag gaan, of je elektronische clienten dossier data voor jeugdzorg en WMO zorg omzetten in de geweldigste verantwoording en KPI dashboards ooit: je gaat meer vragen krijgen. En dat is precies wanneer wij weten dat we succesvol zijn, het doel is immers het verkrijgen van inzicht om zo betere besluiten te nemen, betere zorg te leveren of simpelweg de winstmarges te verbeteren. Zodra we die fase – van de vragen zeg maar – bereiken, gaan we doorgaans op kantoor ook los. Want jij bent niet de enige die dan het antwoord willen weten. Wij ook.

Jouw vraag, ons antwoord

En dat brengt me op het laatste punt van m’n meer vragen dan antwoorden met bigdata betoog: waarom je ons met jouw data aan de slag moet laten gaan. Je wilt namelijk niet alleen inzicht krijgen in wat je niet weet, maar je wilt antwoord op al die vragen. En die gretigheid, om die vragen te beantwoorden, hebben wij samen met jou. Ook benieuwd naar wat je nog niet weet? Plan een (online) meeting met ons in en laten we kijken hoeveel vragen we kunnen vinden.

One Comment

    23 april 2020 REPLY

    […] Dus gaan mensen die overtuigd zijn van een causaal verband tussen de 5G uitrol en de COVID-19 uitbraak naarstig op zoek naar bewijs dat beiden verbonden zijn. Dit gebeurt doorgaans door zo ongeveer alle data te negeren, behalve dat kleine stukje wat de overtuiging dat beiden verbonden zijn ondersteunt. En dat brengt me terug bij waar we ons dagelijks mee bezig houden met onze klanten: correlatie vinden en vervolgens onderbouwen zodat een eventueel causaal verband aangetoond kan worden – of niet. In principe is dat exact wat al die extra vragen oplevert waar ik het in een vorig blog over had – wat is de oorzaak van wat we denken te zien? […]

leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.