• Home
  • Ruim de data van je bedrijf op Marie Kondo stijl
Ruim de data van de bedrijf Marie Kondo op

Ruim de data van je bedrijf op Marie Kondo stijl

“Ik kan mijn diploma nergens vinden. Nee, ik weet niet in welke doos ik het had bewaard en ik weet ook niet wat nog meer in die doos zat.” Herkenbaar? Het organiseren van onze ‘spullen’ is altijd een uitdaging geweest. Dat is misschien ook waarom Netflix opruimgoeroe Marie Kondo zo’n bekende naam is geworden op het gebied van de kunst van het opruimen en het organiseren van je persoonlijke spullen.

En geloof het of niet, bedrijven hebben dezelfde uitdaging met het managen van bedrijfs data. Vaak op een grotere schaal en met een set aan (security) eisen. Over de jaren verzamel je als bedrijf een grote hoeveelheid aan dark data – web logs, oude e-mails en gedateerde klantprofielen allemaal verzameld tussen de dagelijkse bedrijfsvoering, die waarschijnlijk nooit meer zullen worden gebruikt.

Zie een database als je huis en de data als je spullen. Of de rommel nu is van een data migratie of onwerkbare procedures. Iedere organisatie zou de rustgevende ervaring moeten opdoen van een schone opgeruimde database.

Regel 1

Verbind jezelf om op te ruimen

Is je bedrijf aan het lijden onder gebrek aan organisatie? Is je team gefrustreerd door het aantal errors in de data? Als je bij beide ja hebt geantwoord, ben je waarschijnlijk toe aan verandering. Data opschonen is niet in een dagje gebeurd. Simpele taken om de data compacter te maken zoals het verwijderen van duplicaten en het behandelen van lege velden kunnen behoorlijk tijdrovend zijn. Zeker met big data. Maar, als je jezelf commit aan het proces, kun je uiteindelijk de kracht zien van de mogelijkheid tot het analyseren van data dat is gestandaardiseerd door de hele organisatie.

Regel 2

Stel je ideale levensstijl voor

Waar staat je organisatie nu? Waar wil je heen? Iedere uitdaging is het waard om na te streven, maar je moet wel een algemeen idee hebben over hoe het eind resultaat eruit moet zien. Wil je dat je team sneller beslissingen kan maken? Wil je tastbare ROI en uitkomsten zien van je efforts? En hoe zit het met de mogelijkheid tot het creeeren van mooie data visualisaties? Als dit top prioriteiten zijn voor jouw organisatie, dan moet je ze al voor je zien en weten wat je einddoel is, voordat je met je data cleanup start.

Regel 3

Begin eerst met het weggooien

Is je organisatie vast aan het houden aan verouderde data dat je nergens heen brengt? Voordat je het nieuwe kunt verwelkomen moet je eerst het oude loslaten. Begin eerst met het wegdoen van deze data.

Regel 4

Sorteer op categorie, niet locatie

Als je werkt met big data, kan opruimen intimiderend zijn. Daarom stelt Kondo ook voor om alles te verdelen in groepen in plaats van waar ze staan. Wat betekent dit voor je data? Als je bedrijf zich eerst focused op financiële data, begin dan eerst met het opruimen van data dat relevant is in deze categorie en duik dan later in de rest.

Regel 5

Volg de juiste volgorde

Nu je de data zo hebt georganiseerd als jij het prettig vindt, leer hoe je het in je voordeel kunt gebruiken. Afhankelijk van de data die je organisatie heeft en waar je het voor gebruikt, zal deze regel verschillen. Kondo stelt voor om in deze volgorde te organiseren: kleding, boeken, papier, van alles en nog wat, en sentimenteel. Voor een ziekenhuis met big data kan dit betekenen: wachttijden voor patiënten, OK planning, medicijn kosten en medicijn gebruik. Wanneer je je data in grote categorieën hebt georganiseerd, kun je daarna in de details duiken.

Regel 6

Vraag jezelf of je blij wordt van het item

Werkt je data voor je? Geeft het je bruikbare informatie om beter te analyseren? Zo ja, dan kan deze hier blijven. Als het niet je bedrijf verder helpt met groeien of het realiseren van je ideale levensstijl, dan hoort het hier niet en is het, weer tijd, om vaarwel te zeggen.

Nu je Marie Kondo hebt opgeruimd, is je organisatie helemaal gereed om snel en efficiënt zijn doelen te behalen.

Wil je meer weten over Marie Kondo, ga dan naar haar website: www.konmari.com

leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.