• Home
  • Waarom je een coronadashboard nodig hebt
Coronadashboard overzicht

Waarom je een coronadashboard nodig hebt

Vandaag publiceerde de Rijksoverheid het Corona Dashboard. Het Corona dashboard is te vinden op de site van de Rijksoverheid. Vanuit BigDataHub zijn we gespecialiseerd in het verzamelen en verbinden van data, om er vervolgens dashboards van te maken. In dit artikel leg ik daarom graag uit waarom elke organisatie een ‘coronadashboard’ nodig heeft.

Waarom een Coronadashboard

Als we terug gaan naar de ‘belofte’ van ‘het internet’ dan wachten we nog steeds op de droom van een oneindige hoeveelheid kennis onder handbereik, wereldwijd ontsloten voor gebruik door iedereen. In plaats daarvan is het eigenlijk erg lastig om kloppende, waardevolle, informatie te vinden, oprechte, authentieke ervaringen van mensen te lezen op websites van winkels of goed zicht te krijgen hoe de wereld zich ontwikkelt. We zijn per definitie gefocussed op bepaalde voorkeuren en met dank aan algoritmes die het doorzoeken van informatie makkelijker zou moeten maken zie je eigenlijk alleen jouw versie van ‘het internet’.

Disclaimer: in ontwikkeling. Verwachtingmanagement over betrouwbaarheid.

Dus eigenlijk hebben we allemaal wel een beetje hulp nodig om informatie van (oneindig) groot tot een beetje begrijpelijk te destilleren. En dan ook nog op zo’n manier dat je én de achterliggende gegevens zelf kunt zien (want, vertrouwen is goed, maar zelf controleren is beter) én dus zelf je mening kunt vormen. Met het Coronadashboard van de Rijksoverheid geeft de Nederlandse overheid je dus inzicht in de gegevens die men gebruikt om beslissingen te nemen. Dit is essentieel: als iedereen immers zelf kan zien of het goed of slecht gaat met de besmettingen, bezetting in ziekenhuizen en kans op herstel zijn maatregelen om verspreiding te remmen beter te accepteren.

Een dashboard voor iedereen

Wat kunnen we dus leren van deze denkwijze? Elke organisatie zou dus inzicht moeten hebben in de gang van zaken. En dan niet door weken of maanden later een Excel rapportage te laten bouwen door de knappe koppen van financiën of IT, maar door dat je ‘s avonds kunt zien hoe het overdag gegaan is. De week erna kunt zien hoe het de week ervoor ging. Op 1 januari ziet, hoe het afgelopen jaar ging. En als je écht fanatiek bent: real-time inzicht in wat er nu gebeurt.

Op het Coronadashboard is te zien dat er een aantal waarden zijn vastgesteld waarop er een ‘signalering’ plaatsvindt: op die punten gaat er iets mis en zullen er risico verlagende maatregelen volgen. Dat is dus iets waar we allemaal iets aan kunnen doen, elke dag kunnen zien hoe dat gaat. Inzicht door data beïnvloedt dus gedrag! Elke organisatie kent zulke ‘KPI’s’ (Key Performance Indicator) of prestatie indicatoren. Rondom de Covid-19 besmettingen zijn we gebonden aan een aantal waarden waar we binnen moeten blijven als we de besmettingen onder controle willen houden.

Datum update, signaalwaarde en uitleg: wat betekent dit?

Jouw indicatoren bepalen de richting van jouw organisatie

Zo bouwen we dus al jaren dashboards voor organisaties – doorgaans met een maatschappelijke impact. Want of je nu profit of non-profit bent: je hebt altijd een doel voor ogen. Van een fitness keten die graag mensen in beweging brengt, tot een sociaal team die grootst mogelijke impact wil realiseren met het beschikbare budget: alle organisaties kennen dit soort indicatoren. Financieel, resultaat gedreven, gericht op verlagen of verhogen van bepaalde ontwikkelingen. Precies zoals je in het coronadashboard kunt zien.

Concreet is de aanpak dus: verbind en verzamel data, maak hier in beginsel een dashboard van en verbeter zo je organisatie en het resultaat wat je wilt bereiken. De volgende stap is dat je de informatie gaat omzetten in kennis en leert van het nieuwe inzicht. Je wordt nu data-gedreven. Het is daarom voor ons mooi om te zien hoe we als samenleving de covid-19 besmettingen data-gedreven onder de duim gaan houden. Buitengewoon interessante tijden, hoewel we natuurlijk allemaal hopen op een goede afloop.

Leren van het coronadashboard

Dus wat leer jij van het corona dashboard? Een paar dingen die je eruit kunt pikken:

  • De waarde van dit dashboard is een veelvoud van alle losse informatie bij elkaar.
  • Gedrag kun je beïnvloeden door mensen te betrekken bij de feitelijke situatie. Maak ze mede-verantwoordelijk.
  • KPI’s of prestatie indicatoren geven duidelijke grenzen of doelen weer: waar werken we naartoe, of moeten we juist vandaan blijven?
  • De onderliggende data moet kloppen en te controleren zijn.
  • Er is geen organisatie denkbaar waar inzicht door middel van een dashboard niet zinvol is. Een dashboard voor iedereen!
Reproductiegetal R – iedereen aan de statistiek rondom epidomologie!

En zo zijn er meer voordelen te bedenken bij het hebben van een dashboard. Toch zijn er ook valkuilen en nadelen en uiteraard kan ik daar ook wat over vertellen.

De nadelen van dashboards: Ja, die zijn er ook.

Een aantal potentiele uitdagingen zijn op zich redelijk vanzelfsprekend, maar een aantal potentiele nadelen liggen wat dieper verborgen aan de oppervlakte. Ik maak een klein overzicht van de dingen waar wij rekening mee houden in ons dagelijks werk:

Tunnelzicht op het dashboard: doordat een dashboard een selectie van informatie bevat kan tunnelzicht ontstaan. Zo zie je rondom het coronadashboard een tunnelzicht rondom besmettingen, maar ontbreekt het aan cijfers over andere corona problemen, bijvoorbeeld de financiele impact, sociaal maatschappelijke impact of van mensen die corona hebben gehad maar niet volledig herstellen. Een dashboard kan dingen potentieel zwart-wit maken.

Op het dashboard staat aardig wat informatie over wat je er wel en niet van kunt verwachten.
Tjah, toch hangt dit ook samen met HOEVEEL je test.

Kwaliteit van de onderliggende gegevens is bepalend voor de kwaliteit van het dashboard. Neem weer corona als voorbeeld: je ziet dat het aanleveren van gegevens vaak achterloopt, dus als je de gegevens nu bekijkt, wat zie je dan precies? Loopt het achter? Is het actueel en klopt het wel? Wat meten we eigenlijk? En hoeveel meten we? Terechte vragen en zonder antwoord op de vragen moet je wel veel vertrouwen hebben in een dashboard. Wij zijn daarom van mening dat de onderliggende data inzichtelijk moet zijn voor de mensen voor wie dit nuttig en nodig is. Check het maar, vergewis jezelf er van dat het klopt. Zo kweek je vertrouwen.

Interpretatie, duiding, begrip, allemaal termen die te maken hebben met het cognitieve proces van het verwerken van informatie door ons brein. We zijn als mens nogal contextueel, dus afhankelijk van je achtergrond, kennis en begrip van wat je ziet in een dashboard zul je onbewust kiezen wat het betekent. Stel er staat ‘ziekteverzuim is 4%’. Zonder context kan dit van alles betekenen, ziekteverzuim van personeel, of leerlingen? 4% van wat? Mensen, dagen, werkbare uren? Precies: je moet dus weten waar het exact over gaat. Dit vergt aan de ene kant een goede beschrijving en uitleg bij een dashboard, maar ook voldoende kennis bij de gebruiker van een dashboard. We streven naar een zo breed mogelijk leesbaar en begrijpelijke omgevingen, maar sommige dingen zijn gewoon ingewikkeld.

Zo kan ik nog even door gaan, maar duidelijk is dus dat ‘even’ een dashboard in elkaar zetten niet per se helpt. En zodra men twijfelt aan de gegevens op een dashboard, verdwijnt vertrouwen en wordt het al snel niet meer gebruikt. Belangrijk dus.

leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.